Z dziejów Pracowni Socjologii i Psychologii Pracy w Stoczni Gdańskiej. Historia Stoczni Gdańskiej to przede wszystkim historia jej technicznych i produkcyjnych osiągnięć. Stocznia była wielkim zakładem produkcyjno-budowlanym, w którym wielotysięczna załoga robotników, techników i inżynierów budowała bardzo złożone obiekty jakimi są statki pełnomorskie. Takie widzenie stoczni jest czymś naturalnym i oczywistym. Pamiętając o tym, chciałbym przedstawić historię powstania, rozwoju ale i roli jaką w działalności Stoczni Gdańskiej odegrali specjaliści innych niż techniczne dziedzin, takich jak psychologowie a zwłaszcza socjologowie.
Nowy sezon, 2024/2025, czas zacząć. Szanowne Koleżanki, szanowni Koledzy. W czasie spotkania zarządu w ubiegłym tygodniu stwierdziliśmy że w wielu miejscach odbyły się już dożynki, a to w naszej opinii oznacza że plony zostały zebrane i te osoby z naszego grona które czas letni spędzają na dopatrywaniu „jak im rośnie” działkowy czas mogą uznać za zakończony. Oznacza to że możemy powrócić do naszych, „Stoczniowych Korzeni” spotkań. Pozwólcie że przekażę kilka z tym związanych informacji. 1. W czasie naszego czerwcowego, ostatniego przed „wakacjami”, spotkania nie udało się nam (zresztą kolejny raz) udać na Sołdka. Ustaliliśmy że tą zaległość uzupełnimy w czasie pierwszego naszego spotkania w nowym sezonie. Dlatego zapraszamy na spotkanie w czwartek, 19 września 2024 roku, na godzinę 14.00 do holu Narodowego Muzeum Morskiego (Gdańsk, ulica Ołowianka 9-13). W programie: Statek - muzeum Sołdek: a. ...
Stocznia Gdańska jako czynnik miastotwórczy w najnowszej historii Gdańska w ujęciu Romualda Śmiecha. Lata 1945 – 1949 Odgruzowanie Stoczni i miasta. 26 lipca 1945 roku do gdańskich stoczni nr 1 i nr 2 (Stoczni Cesarskiej i Stoczni Schichaua) weszli pierwsi polscy robotnicy. Główne prace to uporządkowanie terenu, usunięcie gruzu i złomu z hal produkcyjnych oraz placów i dróg transportowych. W tym samym czasie trwa odgruzowanie miasta przez mieszkańców – w pracach tych uczestniczą pracownicy stoczni. W stoczni nr 1, 13 września ruszyła wyremontowana przez załogę 800 tonowa prasa. Dzień ten uznano za datę zakończenia pierwszego etapu odbudowy stoczni nr 1. Tego samego dnia ukazało się w Dzienniku Bałtyckim ogłoszenie stoczni o gotowości podjęcia się różnych prac niezbędnych dla gospodarki. W stoczni nr 2 zajęto się głównie montażem traktorów, samochodów ciężarowych i parowozów dostarczanych Polsce w ramach amerykańskiej pomocy UNRA. Te pierwsze sukcesy i doświadczeni...